Home News BBC World News barred in mainland China, dropped by HK public broadcaster

BBC World News barred in mainland China, dropped by HK public broadcaster

China barred Britain’s BBC World News from airing on Nov. 12 and Hong Kong’s public broadcaster said it was dropping the channel, a week after Britain’s media regulator revoked Chinese state television’s UK broadcast license.

China’s National Radio and Television Administration said an investigation found BBC World News’ China-related reports had “seriously violated” regulations, including that news should be “truthful and fair”, had harmed China’s interests and undermined national unity.

The channel, therefore, did not meet requirements for foreign channels broadcasting in China and its application to air for another year would not be accepted, it said.



Radio Television Hong Kong (RTHK), the publicly funded broadcaster in the former British territory, said separately on Feb. 12 it was suspending the relay of BBC news programming from that day, following Beijing’s decision.

English-language BBC World News is not included in most TV channel packages in mainland China but is available in some hotels and homes.

Two Reuters journalists in Beijing said the channel had gone blank on their screens.

British foreign minister, Dominic Raab, and the US State Department condemned China’s decision.

- Newsletter -

“China’s decision to ban BBC World News in mainland China is an unacceptable curtailing of media freedom,” Raab said.

“China has some of the most severe restrictions on media and internet freedoms across the globe, and this latest step will only damage China’s reputation in the eyes of the world.”

Tightening grip

RTHK’s decision to shun the BBC’s news output is further evidence that Beijing’s tightening grip on Hong Kong extends to media.

Last year, when Beijing expelled about a dozen journalists working for US news outlets, it also barred them from relocating to Hong Kong.

A placard with the BBC logo is seen outside their bureau in Beijing, China Feb. 12. (Photo by Carlos Garcia Rawlins/Reuters)

RTHK, founded in 1928 and sometimes compared with the BBC, is the only independent, publicly funded media outlet on Chinese soil and is guaranteed editorial independence by its charter.

It angered the Hong Kong government and Beijing over its coverage of anti-government protests that roiled the city in 2019. RTHK’s cancellation of the weekly “Headliner” show last year fueled concern among some in Hong Kong that it was coming under greater government pressure.

Hong Kong pay TV platforms Cable TV and Now TV also carry BBC World News.

US State Department spokesman Ned Price condemned China’s action.

“It’s troubling that as (China) restricts outlets and platforms from operating freely in China, Beijing’s leaders use free and open media environments overseas to promote misinformation,” Price said during a regular news briefing on Feb. 12.

This month, the State Department said it was “deeply disturbed” by reports carried by the BBC of systematic rape and sexual abuse against women in internment camps for ethnic Uyghurs and other Muslims in China’s Xinjiang region.

Watch the video part of the BBC report below.

China denies accusations of abuses in Xinjiang and said the BBC report was “wholly without factual basis”.

The BBC said it was disappointed by the decision of the Chinese authorities to bar BBC World News from broadcasting.

“The BBC is the world’s most trusted international news broadcaster and reports on stories from around the world fairly, impartially and without fear or favor,” the BBC said.

On Feb. 4, British media regulator Ofcom revoked China Global Television Network’s (CGTN) license to broadcast in Britain after an investigation found the license was wrongfully held by Star China Media Ltd.

China criticized the ruling as politicized and warned it reserved the right to make a “necessary response”.

© Copyright LiCAS.news. All rights reserved. Republication of this article without express permission from LiCAS.news is strictly prohibited. For republication rights, please contact us at: yourvoi[email protected]

Make a difference!

We work tirelessly each day to support the mission of the Church by giving voice to the voiceless.
Your donation will add volume to our effort.
Monthly pledge

Latest